Hoe jij het algoritme van [LinkedIn] voor je kunt laten werken
Hoe jij het algoritme van [LinkedIn] voor je kunt laten werken
[LinkedIn]: wie gebruikt het tegenwoordig niet?
LinkedIn wordt steeds belangrijker om in contact te komen en te blijven met je doelgroep. Gebruik jij LinkedIn? Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat jouw inspanningen niet de maximale resultaten opleveren. In tegenstelling tot wat veel mensen namelijk denken laat LinkedIn, wat je plaatst op je profiel, niet aan je hele netwerk zien.
Gelukkig kun je jouw zichtbaarheid op dit handige netwerk platform wel zelf beïnvloeden, maar daar moet je wel een klein beetje moeite voor doen. Het is namelijk zo dat LinkedIn werkt met een algoritme. Dit is een geautomatiseerd systeem dat bepaalt hoe zichtbaar jij bent als LinkedIn-gebruiker. Heel belangrijk dus! Daarom moet je er zeker van zijn dat je inspanningen zoveel mogelijk resultaten opleveren voordat jij gaat jagen naar nieuwe klanten op LinkedIn. Om je te helpen, onthullen wij in deze blog aan aantal geheimen van LinkedIn!
Waarom is het algoritme van [LinkedIn] zo belangrijk?
LinkedIn heeft op dit moment ongeveer in Nederland zo’n 5,5miljoen gebruikers. Het is dus niet gek als jij zelf ook een profiel hebt. LinkedIn wordt voor verschillende doeleinden gebruikt:
- Het vinden van een nieuwe job;
- Het plaatsen van vacatures;
- Het uitbreiden en onderhouden van je netwerk;
- Gezien te worden door je doelgroep (en mogelijk nieuwe opdrachten binnenhalen).
Misschien zou je dit niet verwachten, maar het algoritme van LinkedIn speelt in al deze activiteiten een rol. En het mooie is: jij kunt zelf beïnvloeden hoe hard het algoritme van LinkedIn voor jou werkt. Als je dus zit te ploeteren om je bedrijf op de kaart te zetten, kan wat kennis over het algoritme je een hoop bloed, zweet en tranen besparen!
Wat is het algoritme van [LinkedIn] nou precies?
Voor je het LinkedIn algoritme écht voor je kan latenwerken, gaan we even wat dieper in op wat het precies inhoudt. Het algoritme van LinkedIn bepaalt hoe jouw ‘feed’ eruit ziet. Met de feed bedoelen we alles wat je te zien krijgt als je ingelogd bent in je profiel. Dit zijn dus alle bijdragen en updates van je netwerk. Maar ook interacties van mensen binnen jouw netwerk op mensen buiten jouw netwerk. Het algoritme bepaalt dus wat jij te zien krijgt. Het is een systeem dat volledig zelfstandig, zonder invloed van de mens opereert. En heeft invloed op miljarden posts per dag (dus ook die van jou!). LinkedIn heeft dit slimme systeem bedacht om zo de ‘engagement’ op het platform te optimaliseren. Hiermee bedoelen we alle interacties die plaatsvinden op het platform, denk aan dingen als:
- Het liken van een post;
- Het geven van commentaar op een post;
- Het delen van een post.
Maar als jij dingen doet die LinkedIn leuk vindt (omdat het meer interacties oplevert), geven ze jou voorrang op andere posts en laten jouw post dus aan meer mensen zien. Een win-win dus!
Zó werkt het algoritme van [LinkedIn]
Nu we weten wat het is, gaan we de belangrijkste vraag beantwoorden: hoe komt mijn post vooraan in de rij te staan? Nou dat werkt zo: het algoritme werkt in bepaalde fasen waar je LinkedIn-post als het ware doorheen reist. Op het moment dat je iets plaatst, deelt het algoritme van LinkedIn je post in, in één van de 3 categorieën:
- ‘’Spam’’
- ‘’Lage kwaliteit’’
- ‘’Helder’’
Je eerste stap is dus zorgen dat je ingedeeld wordt als ‘’helder’’. Gelukkig hoef je hier vaak niet veel voor te doen, anders dan te zorgen dat je iets ‘normaals’ op LinkedIn zet. Nadat je ingedeeld bent in een van de drie categorieën, word je post ‘getest’. Dit doen ze om te kijken hoe populair je post is voor je publiek. In de testfase word je post niet direct gedeeld met al je volgers en/of connecties. Wat ook een rol speelt in het beoordelen van de waarde van je post, is of iemand je post verbergt of als spam rapporteert. Je kunt dit indirect beïnvloeden door rekening te houden met de relevantie van je post in verhouding tot je doelgroep. Je vraagt je nu misschien wel af ‘’hoe weet ik eigenlijk of mijn post relevant is?’’. Geenzorgen! Daar gaan we je zo ook een handje mee helpen.
Het puntensysteem
Nadat jouw post door de ‘test’ heen is, neemt het algoritme een kijkje naar het aantal punten dat je post oplevert. Het algoritme van LinkedIn werkt namelijk met een puntensysteem. Ze beoordeelt de ‘waarde’ van een post op basis van hoeveel punten het scoort. Hoe hoger de waarde, hoe zichtbaarder je post! Deze punten scoor je met zogeheten ‘engagementacties’. Eén like heeft 1 punt, een reactie heeft 2 punten en een gedeelde post geldt voor 3 punten. Houd dit dus goed in je achterhoofd voordat je iets plaatst. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je netwerk te vragen om je post te liken, erop te reageren of de post te delen.
Hoe je het [LinkedIn] algoritme voor je kan laten werken(praktische tips)
1. Houd rekening met hoe laat op de dag je iets plaatstop [LinkedIn].
De beste tijd om iets te posten op LinkedIn is doordeweeks overdag. Dan heb je de grootste kans van slagen omdat op de werkdag LinkedIn-gebruikers het actiefst zijn. De kans is dus groter dat wat je plaatst door meer mensen gezien wordt.
2. Probeer verschillende mediaformaten uit.
Hiermee bedoelen we dingen als:
- Foto’s
- Video’s
- Artikelen die gepost zijn op LinkedIn
- Externe links
De combinatie van tekst met een van de mediaformaten geeft de zichtbaarheid van je post een boost!
3. Houd de content relevant.
De beste manier om te achterhalen wat voor content relevant is voor je doelgroep, is door middel van het doen van marktonderzoek. Je kunt bijvoorbeeld een poll houden om te kijken waar je doelgroep hulp bij nodig heeft. Bij het onderzoek stel je vragen zoals:
- Waar loop je tegenaan?
- Waar heb je meer hulp bij nodig?
- Waar zou je meer over willen weten?
Vervolgens kun je hier tips & tricks uit formuleren, om hen hiermee op weg te helpen. Zo vergroot je de kans dat de onderwerpen die je aankaart ook aanslaan bij je publiek en engagement opleveren. Relevante content wordt namelijk zeker beloond door het algoritme van LinkedIn.
4. Gebruik hashtags.
Misschien is dit je al eens opgevallen: op het moment dat je een bijdrage wilt plaatsen op LinkedIn, heb je de mogelijkheid om zogeheten ´hashtags´ toe te voegen. Hashtags worden gebruikt om bijdragen op LinkedIn, die een bepaald sleutelwoord omvatten, bij elkaar te vinden. Wil je iets vinden over bijvoorbeeld marketing? Dan kan je de hashtag gebruiken met zoeken op LinkedIn om hiervoor bijdragen rondom dit onderwerp te vinden. Je kunt hashtags dus ook gebruiken in je posts om je zichtbaarheid te verbeteren. Het algoritme van LinkedIn kijkt hoe relevant je post is in verhouding tot de hashtag die je gebruikt. Een toepasselijke hashtag wordt dus door het algoritme beloond!
Wat als ik geen engagement krijg op mijn [LinkedIn] posts?
Als je niet genoeg interacties hebt met je netwerk, kan dit aan een aantal dingen liggen:
- Je hebt te weinig connecties. Het is goed om meer dan 500 connecties te hebben op LinkedIn. Minder dan dat aantal kan zorgen voor te weinig zichtbaarheid.
- Je gebruikt te veel of te weinig hashtags. Als je meer dan 3 hashtags gebruikt, is dit meestal te veel. We weten dat je door onze tips enthousiast bent om te beginnen 😉, maar doe dus rustig aan met de hashtags!
[Conclusie]
Het algoritme is gemaakt om zoveel mogelijk interacties te genereren op LinkedIn. Door goed rekening te houden met dingen als: hoe laat je iets plaatst, het gebruik van mediaformaten, de relevantie van je content in verhouding tot je doelgroep en het adequaat gebruiken van hashtags, kun je het meeste halen uit je inspanningen op LinkedIn. Wil jij je bedrijf laten groeien en heb je hulp nodig bij een goed aanvalsplan?
We zitten voor je klaar!
Meer weten, ontvang onze gratis [whitepaper]!
Nieuwsgierig geworden? Voer je gegevens hieronder en download een van onze whitepapers.